Friday, October 09, 2009

ini cerita masa saya umur 3 tahun dan abang saya umur 7 tahun

saya panggil abang saya angah. beza umur kami empat tahun. memandangkan saya hanya ada seorang abang dan seorang kakak, tapi kakak lebih suka duduk rumah dan jaga adik bongsu kami, saya suka ikut angah pegi main. petang-petang saya mesti siap dengan seluar pendek, tshirt trebor dan rambut toncang dua dan tunggu dia untuk keluar main sama-sama.

dia suka sangat dengan lagu Inilah Barisan Kita. saya pun ikut suka sebab dia selalu menyanyi lagu tu. dia kata saya kena hafal lagu tu. kalau tak hafal, nanti polis tangkap. ok, sebab takut kena tangkap polis, saya hafal la lagu tu and nyanyi sama-sama dengan dia.

suatu hari, che amid bawak kami keluar jalan-jalan. tiba di traffic light, saya tengok sebelah kete che amid ada lori polis. ramai polis duduk belakang lori tu. siap dengan uniform. tiba-tiba saya teringat angah cakap


“kalau tak ingat lagu Inilah Barisan Kita tu nanti polis tangkap

saya mula nyanyi dalam hati

inilah barisan kita
yang ikhlas berjuang
siap sedia berkorban
untuk ibu pertiwi

sebelum kita berjaya
jangan harap kami pulang
inilah sumpah perdekar kita
untuk ibu pertiwi

eh, salah.. ulang balik

inilah sumpah perdekar kita
untuk ibu pertiwi

salah lagi.. ulang lagi

inilah sumpah perdekar kita
untuk ibu pertiwi

bukan. bukan untuk ibu pertiwi. ayat dia lain.
tapi saya tak ingat.

saya mula takut. saya tengok polis-polis dalam trak tu. semua tengah bersembang. tiba-tiba ada sorang polis pandang saya dan senyum.

uwaaaaa!!!! mesti dia nak suruh saya nyanyi lepas ni

ok, kita cuba sekali lagi..

inilah barisan kita
yang ikhlas berjuang
siap sedia berkorban
untuk ibu pertiwi

sebelum kita berjaya
jangan harap kami pulang
inilah sumpah perdekar kita
untuk ibu pertiwi

aduih.. salah lagi

masa tu saya tak tahu apa nak buat. saya dah mula terbayang-bayang polis tu gari tangan saya. kena heret masuk dalam kete polis. dan heri plak menangis nak ikut saya. tapi saya kena ikut polis tu jugak. lepas masuk dalam kete polis, kete tu jalan sambil bunyi siren. saya tengok adik beradik saya makin jauh… makin jauh…

lepas tu saya tengok lori polis tu dah jalan. tapi lori polis tu belok kanan. owh, ok. selamat. mesti dia nak pegi suruh orang menyanyi dulu. lega betul hati saya. tapi petang tu, meskipun dengan seluar pendek, tshirt trebor dan rambut toncang dua, saya tak keluar main dengan angah.

saya duduk hafal lagu Inilah Barisan Kita

1 comment:

mat jan said...

arghh!!!

ruginya tak jadi abang ko..


arghh!!!

arghh!!!