Tuesday, March 17, 2009

dia pesan...

saya tahu lansung tidak adil bila satu kesilapan yang datangnya dari kita, tapi atas sebab-sebab terkecuali (atau yang selayaknya saya sebut faktor imuniti) kita terlepas dari tanggungjawab kesilapan tersebut. walaupun bukan sepenuhnya tapi, andai kata wujud skala tanggungjawab terhadap kesilapan ini, skala tanggungjawab kita hanya 3 daripada 10. dan the 7 out of 10 itu dilandaskan pada bahu orang lain yang mana atas sebab-sebab tertentu terpaksa memikul tanggungjawab tersebut. sungguh-sungguh tidak adil bukan? dan atas sebab-sebab tidak adil ini saya betul-betul merasa bersalah terhadap kumpulan 7 out of 10 ini.

tapi dia pesan..

“hidup ini kan roda. bila kita diatas, maka ada yang terpaksa berada di bawah. nak tak nak, diorang terpaksa menampung kita yang diatas. nanti sampai masa, mereka pula yang akan berada di atas. dan orang lain yang akan berda di bawah. dan kamu, suatu hari nanti kamu juga akan berada di bawah supaya orang lain boleh berada di atas. faham?”

hmm... tapi saya masih lagi rasa bersalah

2 comments:

nik said...

too much fell of guilty pun susah jugak..
kena ingat, kita ni tak sempurna

rena said...

nik..
huhuhu.. saya bersalah!!!