Friday, December 12, 2008

cerita pagi sejuk

pagi tu sejuk. itu hari kedua dia tumpang saya ke tempat kerja. sejak terpaksa menemankan makciknya (yang sekampung dengan saya) kerana pakciknya berkursus di luar negara, dia mengambil kesempatan ke atas saya. kejam. setiap pagi saya terpaksa membenarkan dia menaiki viva merah saya, terpaksa melayan dia berchit chat tentang hal ehwal dunia secara serius, terpaksa menghidu bau asap rokok Dunhill dia, dan banyak lagi keterpaksaan yang terpaksa saya relakan untuk dia. tapi saya sebenarnya tak kisah. dia tetap seorang kawan yang baik untuk saya. walaupun mulut dan jari laser dia tu kadang kala melampau-lampau, dia masih ingat untuk belikan saya Mopiko bila saya mengadu tentang muka saya berbintik-bintik seperti kena chicken pox padahal saya sebenarnya kena gigit nyamuk sahaja.
pagi yang sejuk itu, dia sudah siap menunggu saya di tepi jalan. bila dia masuk dalam kereta, dia mula sengih-sengih.

“ada sorang lagi nak tumpang kete ari ni”

belum sempat saya tanya, dia keluarkan sesuatu dari sling bag Braun Buffel dia. seekor anak kucing kaler oren. hello!!! beli beg mahal-mahal n then ko isi anak kucing dalam tu?????

“jumpa dpn rumah tadi. sibuk ngikut aku. aku ambik je lah”

dan dia mula bercerita itu ini tentang perancangan masa depannya untuk anak kucing oren tu. (dia namakan oreo) saya hanya mengangguk, bukan malas nak melayan, tapi saya yang drive ok.. kamu tak drive bolehla nak belek anak kucing. tgk mata dia kaler apa, tengok ekor dia brape inci, tengok hidung dia lembab ke tak. isk.. sampai di Shell, saya membelok masuk.
“isi minyak jap. tambah sorang penumpang ni kete aku dah berat. kena tekan minyak kuat sikit”

saya bergurau. saya ke kaunter, membayar. dia pula sudah menunggu di tepi pam. selesai. masuk dalam kereta, saya teruskan memandu seperti biasa. tapi sayup-sayup saya dengar suara oreo.

“mana anak kucing tadi? ko jangan, kan dia buat hal dalam kete sape nak basuh?”

“ala.. kalau dia buat hal pun, dia buat hal dalam beg jer”

saya jeling sling beg dia.. macam kosong jer. pelik. dia masih lagi dengan rokok. lansung tidak menghiraukan soalan saya tentang oreo. sampai di tempat dia mana dia harus turun, dia menunduk. mencapai sesuatu dikaki.

hmm, kenapa handbag saya ada kat bawah pulak?

“ni ha.. oreo kat sini.”

memang oreo di situ. di dalam handbag saya. (diulang : DALAM HANDBAG SAYA) siap berzip. hanya kepalanya saya yang terkeluar dari handbag saya.

** andai saya hidup di zaman kesultanan Melayu dulu, mesti ketua hulubalang tak memerlukan sebarang serumpit untuk mengumpulkan seluruh rakyat Melayu. jeritan saya waktu itu sudah cukup untuk menggearkan satu tanah Melayu.

dia hanya gelak besar. dia masukkan oreo dalam slig beg dia, meletakkan note rm10 dalam handbag saya. duit minyak, katanya. sebelum keluar sempat lagi mengacau,

“oreo, say goodbye to mummy. mummy baik kan sbb bagi oreo and papa tumpang hari ni.”
- cerita tentang komen mat jan dalam entry sebelum ini

6 comments:

crunchyahcock said...

ambik kesempatan yg terpaksa saya relakan???? statement yg agak mencurigakan!

rena said...

crunchyahcock..
weit, mula la pikir benda2 lain tu.. fire kang!!

d.yan said...

sape tu????

Aan Andes said...

OMG! Sape this guyyY?? Hahaha he's soo cute la rena!! And siap dpt bekal RM10 lagi ehem ehem

Pegawai Khalwat said...

kalau aku, sapa tumpang kereta aku mampus aku tak bagi isap rokok. Kalau isap jugak mampus aku tarik tinggal kat mana saja dia start isap rokok.

rena said...

cik dyan..
ayat penyata: ini bukan calon bakal adik ipar awak. harap maklum.

aan..
cute u cakap aan?? rm10 tu belum ckup utk mendamaikan jiwa sbnrnya

en Pegawai..
saya dah cuba tarik telinga dia sbb x nak bg dia isap rokok. tp dia cekap mengelak dan terus menyalakan rokok. lalu saya putus asa...