Monday, December 31, 2007

entri terakhir 2007

menjawab tag amrin sempena hujung tahun 2007

3 new things u had in 2007
1. lesen penuh kelas D. ngee!!!
2. a new bed sheet with comforter yg maha best sampaikan banyak kali terlajak bangun pagi
3. my own bedroom. no need to share dengan sape-sape.

3 bad things you did in this year
1. sorok anak kucing dalam kotak sbb dia ‘buat hal’ atas kasut baru. but then rasa guilty sbb mak dia duk mengiau-ngiau carik dia
2. mintak excuse balik awal dengan bos kat office lama konon-konon nak pegi specialist tapi sebenarnya pegi KLCC tengok wayang citer Pirates of Carribean II. but lepas tu kantoi jugak. hahahaha!!
3. plan nak buat-buat lupa birthday nawal but then memang betul-betul terlupa. huhuhu..

1 good thing you did in this year
1. donate my monthly shopping budget untuk mangsa banjir dekat johor.
hey, satu jer?? bad things mintk sampai 3. mana aci!!

3 songs that u listened most in 2007
1. deep inside of you -3rd eye blind
2. dua insan – ezad exist n eva
3. humpty dumpy love song - travis

3 latest movies u watched in 2007
1. Golden Compass
2. I Am Legend
3. Mukhsin

3 new things u did in this year
1. cat gril rumah
2. baiki paip bilik air yang tersumbat
3. tanak pokok tomato tepi rumah

3 nicest things happened
1. kenal kamu dalam ‘dunia’ ini. walaupun secara maya, tapi tetap menyeronokkan dan menggembirakan
2. bakal dapat sorang lagi anak saudara. insyallah bulan may nanti haiqal dapat adik
3. dapat keje baru. gaji baru. environment baru

1 word to explpain ur 2007 life
SUPERB!!!

Friday, December 28, 2007

entri birthday lagi

ini entri terakhir yang berkaitan dengan birthday. sunguh-sungguh tidak aci. penat-penat bercerita tentang hari lahir orang lain, akhir sekali baru boleh bercerita tentang hari lahir sendiri. hari lahir saya hari itu, isnin 17 hb. sengaja mengambil cuti. bersukaria di waktu orang lain tengah bekerja. seronok betul rasanya melihat orang lain dalam office attire sedangkan saya hanya berjeans dan kemeja santai. dan berkasut flat. bukan high heels seperti biasa.

apa saya berjaya buat pada hari itu

makan pagi secara besar-besaran di Secret Recipe. saya sudah jarang mengambil heavy breakfast. tapi hari itu, breakfast memang betul-betul berat.

ke pnb. kemaskini buku asb dan asw2020. ke bank cimb. juga untuk mengemaskini buku akaun.

berjanji dengan seorang cikgu matematik yang bercuti untuk menonton wayang cerita Golden Compas. hmm.. boleh tak saya mahukan seekor iorek sebagai hadiah hari lahir saya?

membeli hadiah perkahwinan untuk seorang teman di pulau pinang dan terus saja pos di pejabat pos KLCC

meracun seorang kawan untuk membuka akaun asb.

masuk ke Dunkin Donuts. duduk seketika. berfikir-fikir tentang donut. kemudian bangun dan ke A&W. memesan float dan curly fries.

mengignorekan segala perkataan SALE yang terdapat di KLCC. yer betul, saya tidak beli apa-apa pun hari itu untuk saya melainkan sebotol air mineral.

berjaya melintasi salon-salon rambut tanpa sebarang perasaan. selalunya, setiap hujung tahun rambut saya pasti pendek hingga lansung tak boleh diikat. tapi tahun ini saya hanya biarkan rambut saya memanjang melepasi paras bahu.

okey, ini untuk kamu semua

pada kamu semua wish saya, tak kira samada melalui telefon ataupun sms. terima kasih yer. saya doakan yang baik-baik kembali untuk kamu.

pada kamu yang wish saya seawal jam dua belas malam itu.. saya pasti paku nama kamu dalam ingatan saya dengan paku payung yang paling besar agar ianya tak jatuh atau hilang.

pada kamu yang wish dan hantar gambar anak buah kamu yang comel itu.. hmm, bila lagi nak ada anak sendiri?

pada kamu yang berpakat-pakat membuat teleconference di awal pagi 17 dec itu, kalian memang best!!

pada cikgu matematik yang tolong membayar tiket Golden Compas saya tanpa mengetahui yang hari itu adalah hari lahir saya dan kemudiannya menganggap harga tiket itu sebagai hadiah untuk saya, terima kasih. saya gembira jumpa kamu hari itu.

pada andes yang mempelawa untuk makan malam bersama, maaf yer.. tak dapatla dear. tak plan. but me tau, u mesti jeles bila me tgk wayang kan? hahaha..

pada nawal yang menelefon saya sebanyak 25 kali selang 10 minit sebelum jam 12 malam 17 dec.. sila sampaikan salam simpati saya pada zali. sayang kamu bangat!!

pada cd 100 lagu yang saya terima dari dia, hmm.. tak mengapa. sila abaikan saja tentang ini

pada semua hadiah yang diberikan.. yer, saya suka semuanya!!

pada adik beradik saya yang mengingati hari lahir saya.. bagus!! tak perlu saya hantar reminder.
pada mat jan yang menghantar sms tipu "aku dah sampai klia. ada toblerone besar ni", boleh tak saya sumpah dia jadi troli beg di klia tu.
pada kamu yang baca entri ini, selamat hari lahir juga untuk kamu. hihihi
okey, itu saja tentang hari lahir saya.
banyak lagi sebenarnya. tapi cukupla ini yang saya kongsikan di sini.

Wednesday, December 26, 2007

100

hari itu dia hantar saya sekeping cd yang penuh dengan 100 lagu yang sama
tiga hari lepas dia hantar cd lagi. kali ini penuh dengan 100 lagu yang berlainan

kesimpulan: dia ini memang saiko. hahaha..

sebenarnya sejak hari itu saya mahu update blog ini dengan satu lagi entri happy birthday. tapi hingga sekarang, masih belum sempat. cuti yang banyak ini buat saya terpaksa berkejar-kejar dengan kerja-kerja yang tertunda. nanti saya update. janji.

Tuesday, December 18, 2007

birthday lagi

okey, sebelum itu, sila ke sini. ini adalah entri tentang hari jadi haiqal yang ditulis oleh mama haiqal sendiri. ada gambar haiqal. ada gambar mama haiqal. ada gambar kek haiqal (kamu nampak ada seekor otromen di atas kek nya?)

dan ini.. satu lagi ucapan hari lahir sempena 16 disember tahun ini

khas untuk kakak saya. yang hari lahirnya sehari lebih awal dari hari lahir saya. dan yang nama nya juga teramat hampir dengan nama saya.

“selamat hari lahir . semoga dipanjangkan umur. diberkati semua rezeki yang
dilimpahi. diredhakan segala yang kamu lakukan di dunia ini. disayangi oleh
semua kamu sayangi. dihargai oleh semua yang kamu ingati. diberikan kekuatan
jiwa tatkala kamu dilanda kesedihan. dikurniakan rasa untuk bersyukur waktu kamu gembira. serta diberikan nikmat keimanan yang kekal hingga ke akhir hayat
kamu”


tujuh tahun yang menjarakkan kita itu hanya umpama 7 biji saga warna merah yang saya suka kutip sewaktu balik dari ko-k di panggung sasaran tahun 2004 dahulu. terlalu kecil saiz jaraknya. apatah lagi bila hanya kita berdua sahaja yang memegang title ‘tuan puteri’ a.k.a ‘dayang istana 1001 tugas’ di mahligai kecil itu. seringkali orang tersilap manganggap kita ini sepasang teman. sudahla rupa tak sama. (read: tapi sebenarnya, untuk sesekali muka awak sebenarnya sama dengan muka saya kalau dalam foto. betul!! saya tak tipu.) cuma saiz saja yang lebih kurang. (read: saya lebih tinggi dari awak ok..) sukar orang mahu percaya yang kita ini adik beradik. kalau ada yang percaya pun, kita ini dikatakan kembar. masak!!! dimana mahu letak si rizal itu? isk..

cuma , bila awak sudah punya seorang laksamana kita mula menjauh. ah, hanya sedikit jauh. andai jauh tujuh tahun itu bisa kita dekatkan, inikan pula jauh nilai dengan gombak.

saya ingat lagi, waktu haiqal baru lahir. waktu itu, saya di penang dan awak masih lagi dalam pantang di rumah bonda. sedang serba salah bila haiqal mahu dihantar ke sungai buloh untuk dijaga bila awak habis pantang nanti. mendapat sms serba salah awak itu buat saya juga serba salah. sudahla waktu itu telefon juga hampir kehabisan kredit. tahu-tahu sajalah, celcom dahulu rm50 hanya untuk kredit. terpaksa habiskan lagi rm50 untuk airtime. mana ada topup rm5 atau rm10 atau rm30. dan status saya sebagai student tidaklah semewah sekarang. lagilah waktu itu loan masih belum dapat. tapi saya beli juga topup rm50 itu dan hampir sejam saya di kaki lima bangunan dewan budaya itu, dicelah-celah pokok-pokok berdaun hijau yang besar-besar berbalas sms awak. hinggakan saya ponteng satu kuliah database. :p tak apa, kuliah satu jam itu boleh saya pinjam notanya dari kawan-kawan. boleh saya jumpa pensyarahnya andai tidak faham. boleh saja saya buat apa saja. tapi untuk membiarkan kamu dalam serba salah untuk satu jam hanya kerana saya perlu hadir ke kuliah yang saya boleh masukkan dalam kumpulan ‘penting tapi boleh excuse’.. itu bukan saya. awak jangan rasa bersalah. itu empat tahun dahulu. saya dah grad dah pun. hehehe.. waktu itu saya betul-betul rasa yang saya ini begitu penting bagi kamu. apatah lagi bila saya yang dianggap kecil ini ditanya pendapat oleh awak yang besar. dan ucapan terima kasih awak itu.. itu antara ucapan terima kasih yang saya ingat sampai sekarang kerana ucapan itu seakan membenarkan satu fakta iaitu saya sememangnya bukan lagi seorang budak perempuan yang comot.

cepat kan masa berlalu. itu lima tahun yang lepas. tapi hingga hari ini, tiada apa yang berubah. kita masih lagi boleh bergelak ketawa, kita bebas bercerita tentang apa saja, berkongsi itu ini dan yang paling penting ‘we still have each other’ (yer.. saya pernah tulis ayat ini dahulu di kad kahwin awak)

selamat hari lahir ye wak..
saya sayang awak. sayang sangat-sangat.

Friday, December 14, 2007

tentang pencarian

karena jika kita berupaya sekuat tenaga menemukan sesuatu, dan pada titik akhir upaya itu hasilnya masih nihil, maka sebenarnya kita telah menemukan apa yang kita cari dalam diri kita sendiri, yakni kenyataan, kenyataan yang harus dihadapi, sepahit apapun keadaannya. p.266~edensor.



kadangkala, jawapan sebuah pencarian itu terselit di celah-celah cabang pencarian yang lain. maka kenapa harus menafikan erti pencarian hanya kerana jawapannya bukan yang ingin ditemukan? tiada jalan singkat. pilih saja satu cabang dan teruskan berjalan.

Wednesday, December 12, 2007

kemesraan untuk seketika

demam. sudah tiga hari saya terpaksa menyesuaikan diri dengan kehadiran virus-virus demam, selesema serta batuk dalam badan saya. sangat-sangat tidak selesa. tapi saya terpaksa merelakan perkongsian ini. dan secara diam-diam melancarkan serangan balas menggunakan antibiotik, paracetamol, vitamin c dan segala macam senjata-senjata lain untuk menghapuskan kewujudan mereka. tapi sedikit sebanyak, saya dan virus-virus ini sudah semakin mesra. bukanlah sampai ke tahap bertepuk bertampar kerana mereka juga seperti mengetahui tahap penerimaan saya pada kehadiran mereka. cuma, saya sudah boleh menerima kehadiran mereka buat seketika. (diulangi: seketika) sampai waktunya, saya tetap mahukan mereka lenyap. yer.. lenyap. sepertimana saya mahukan apa sahaja yang menyakitkan hati saya, yang mengundang kecelaruan dalam jiwa saya lenyap dari hidup saya. hmmm...

Tuesday, December 11, 2007

sepotong senja untuk pacarku -ii

sepotong senja untuk pacarku. saya pernah pos petikan cerpen ini hari itu. kisah seorang lelaki bernama sukab yang momotong senja untuk dikirimkan pada pacarnya bernama alina. waktu itu, betapa saya membayangkan alina itu seorang wanita yang bahagia kerana dicintai sukab sepenuh hati. dan betapa juga saya cemburukan alina kerana punya lelaki yang begitu gigih membuatkannya bahagia. sudah banyak kali saya tenggelam dalam surat sukab yang menceritakan perihal waktu kecurian senja itu. aduhai alina.. kamu pasti senyum manis saat terima senja itu.

lama baru saya ketahui, sebenarnya surat sukab yang panjang lebar itu dibalas juga dengan panjang lebar oleh alina. betapa terujanya saya mencari balasan surat alina itu hinggalan saya temuinya dia satu blog.

sukab yang malang..

… dari dulu aku juga tidak mencintai kamu Sukab. Dasar bego dikasih isyarat tidak mau mendengarkan. Sekali lagi, aku tidak mencintai kamu. Kalau toh aku kelihatan baik selama ini padamu, terus terang harus ku katakan sekarang, sebetulnya aku cuma kasihan. Terus terang aku kasihan sama kamu Sukab, mencintai begitu rupa tapi tidak tahu yang kamu cintai sebetulnya tidak mencintai kamu. Makanya jangan terlalu banyak berkhayal Sukab, pakai otak dong sedikit, hanya dengan begitu kamu akan selamat dari perasaan cintamu yang tolol itu. Tapi bukan cinta taik kucing ini yang sebetulnya ingin ku ceritakan padamu Sukab. Soal cinta ini sama sekali tidak penting.

… kupandang senja yang abadi sebelum melipat surat ini.
Betapa semua ini terjadi karena cinta, dan hanya karena cinta. Betapa besar
bencana telah ditimbulkannya ketika kata-kata tak cukup menampungnya. Kutatap senja itu, masih selalu begitu, seperti menjanjikan suatu perpisahan yang
sendu...-
Selamat berpisah semuanya. Selamat tinggal.


surat alina ini.. seperti membawa saya kembali berpijak ke tanah dan merasa lembut sejuknya rumput segar yang menghijau yang mencengkam tanah hitam. seakan menepuk lembut bahu saya dan membisikkan di telinga yang dunia ini ada malam dan siangnya, ada panas dan sejuknya, ada atas dan bawahnya.

aduhai sukab.. pasti perit bukan bila cinta yang disua lansung tak disambut

aduhai alina.. juga perit bukan bila disua cinta yang tak diimpikan lansung

Friday, December 07, 2007

hari ini birthday haiqal!!!

rasanya baru saja saya lihat dia terbaring atas katil baby di hospital. itu. keciknya dia. waktu itu, saiz lengan dia hanya lebih kurang dua batang jari saya. mahu sentuh pun saya gerun. apatah lagi untuk cium pipinya. sesekali tidurnya terkejut dengan bunyi bising di sekeliling. sebelum pulang, sempat saya usap pipinya dan berbisik “assalamualaikum haiqal.... nanti cepat besar tau”
itu lima tahun dahulu. hari raya kedua tahun 2002.

hari ini haiqal genap lima tahun. cepatnya masa berlalu. haiqal ini sudah besar. sudah petah bersembang. sudah pandai meniru gaya orang. sudah pandai merajuk. semakin nakal tapi juga makin bertanggungjawab (mungkin ini genetik anak sulung) dan insyallah, tahun depan bakal punya adik.

selamat hari lahir yer haiqal..
sayang kamu sangat-sangat. yer.. yer.. kita memang selalu gaduh. selalu rebut remote astro. selalu lawan baju sape lagi cantik. selalu berebut comforter time nak tidur. selalu sangat ‘tak nak kawan’. tapi kita kan selalu main belon dan hotwheels sama-sama. selalu lukis-lukis n kaler-kaler buku kartun tu. sama-sama baca buku ABC. pastu kita sama-sama main selimut atas katil wan (haha.. mati cikna kalau wan nampak) sama-sama main skipping. buat jigsaw puzzle sama-sama. kan cikna yang selalu masak and suap haiqal makan megi, eskrim and nasi dengan sup even masa tu cikna baru jer balik keje and penat serta lapar. dah la haiqal makan lambat. sampai kadang-kadang tu perut cikna masuk angin dah sebab haiqal makan slow sangat. pastu kalau mandikan haiqal, kena sabun banyak-banyak. kena jirus tinggi-tinggi, abisla basah baju cikna. haiqal bukan nak beli baju baru untuk cikna. asyik cikna jer yang beli baju untuk haiqal. isk.. tak kisahla, cikna sayang haiqal nyer.. tapi kan.. nanti bila ada adik, cikna nak sayang adik jer boleh?.. hahaha..

hari lahirnya tahun ini, saya dah janjikan dia beg sekolah gambar ultraman untuk dia. jenuh jugak mencari masih tak jumpa. betul-betul suka dia dengan ultraman. baju ultraman. cadar ultraman. malah kek hari jadi pun dia mahukan kek ultraman. hinggakan hari itu, selepas dia bersembang dengan seorang rakan saya melalui telefon, laju saja mulut comelnya itu bertanya
“cikna, uncle *** boleh jadi otomen tak?”

aduih.. haiqal.. haiqal..

Wednesday, December 05, 2007

jiwa kacau

bila sekilas pandang, saya lihat nama syarikat Mega Corporate Services Sdn Bhd sebagai Mega Sale… saya tahu yang jiwa saya memang betul-betul kacau

Tuesday, December 04, 2007

untuk bintang hati dan andes

untuk bintang hati,
sepadan dengan tajuk entri kamu, saya juga terharu dengan entri kamu itu. dan
terima kasih kerana gigih membaca semua entri saya untuk tahun 2007. terima kasih kerana sudi menitipkan komen di hampir setiap entri yang kamu baca (sememangnya ini seperti nyawa setiap entri) dan terima kasih juga di atas masa tiga jam lebih yang kamu peruntukkan untuk membacanya (kamu ada rasa skit pinggang tak lepas tu? hihihi) sepertinya, ucapan terima kasih saja tidak cukup untuk saya gambarkan tentang apa yang saya ingin luahkan pada kamu saat ini. tapi, saya betul-betul berterima kasih dengan apa yang kamu ceritakan disitu.

kamu juga punya blog bukan? maka kamu juga sudah merasa bukan kepuasan bercerita di sini. lansung tiada sesiapa yang menyampuk. lansung tiada siapa yang mencemuh (kalau ada pun, bukannya kita tahu kan?) bak kata miss_tree, kamu pasti ketagih nanti. hehe.. tak usah risau pada sesiapa yang bosan membacanya kerana andai dia bosan, persilakan saja dia keluar dari situ. tak usah bimbang atau takut-takut ada yang mengantuk membaca cerita kamu kerana kalau dia mengantuk, pesan padanya sila tidur dahulu dan sila sambung baca bila bangun nanti. dan seandainya ada pula yang mengutuk-ngutuk tentang penulisan kamu, tunjukkan saja pada dia butang close itu. hey, ini kan tempat kita. maka kita punya sepenuh kuasa untuk menentukan pentadbirannya. samada secara kuku besi ataupun penuh diplomasi.

kadangkala, kita menulis bukan untuk orang lain. kita bukan menulis untuk orang-orang di sekeliling kita (walaupun kadangkala topik entri kita berkaitan dengan mereka) kita menulis untuk diri kita. kita menulis untuk melahirkan apa yang kita rasa. kita menulis untuk menzahirkan apa yang terpendam di dalam. kita menulis untuk berkongsi apa yang kita tahu. kita bercerita disini tentang kisah-kisah gembira kita. kita merintih disini bila kita disakiti. disini ada pengakuan tentang rasa bersalah kita pada sesuatu. di sini wujud penghargaan pada segala pengorbanan serta pujian walaupun ia hanyalah sebaris ayat.
bintang hati..
saya juga seronok kenal kamu di ‘sini’. saya juga masih belajar sebenarnya. belajar tentang struktur muka bumi dunia ini yang sering saja berubah-ubah. perlu sering agar langkah saya nanti tak tersandung dan saya tidak sesat. selamat datang untuk kamu.


untuk andes..
kadang-kadang bila waktu terbabas, kita makin tenggelam dalam dunia sendiri. kita mula diikat dengan komitmen-komitmen orang-orang dewasa. kerja. rakan-rakan. cinta. keluarga. saya bukan katakan tentang kamu, shani atau mielia sahaja. saya juga begitu. dan bila sesekali bertemu, waktu itu saya kira komitmen-komitmen yang terikat kuat itu seakan terungkai. kita seakan-akan kembali ke zaman riang ria kita. dan rasa riang itu.. kadang-kadang teroverload. hehe.. ah, tak mengapa. bukan selalu kan? maka saya kira, untuk saya bercerita tentang kisah sedih saya.. oh tidak.. itu bukan masa yang sesuai. lansung tidak sesuai. masakan waktu kita enak-enak menyuap banana split dan saling bertukar pinggan berisi spagethi, sandwich dan sizzling mee saya membuka cerita tentang permasalahan saya. tidak seronok bukan bercerita tentang kisah-kisah kesedihan waktu itu. saya sendiri merasakan aktiviti itu tidak menjana hormon-hormon riang saya, lagipun, waktu jumpa kalian ialah waktu untuk saya berseronok dan bergelak ketawa. malah saya telah sangkutkan rasa segala rasa sedih, rasa tertekan, rasa tidak puas hati saya di kepala katil saat mahu keluar jumpa kalian.
so, aan dear..
menjawab komen kamu itu.. bukan saya tak mahu bercerita. dan bukan juga saya mahu menyembunyikan apa yang saya rasa. tapi kadang-kadang masa nya tak sesuai. saya bukan nya meletakkan kamu di belakang. cuma saya tak mahu mendepankan kamu dengan masalah-masalah remeh saya. kamu jangan risau, segala cerita yang hebat-hebat pasti akan saya kongsi bersama kamu. cerita-cerita yang kamu tertinggal.. itu hanya cebisan-cebisan kecil kisah-kisah klasik.
sejujurnya, tembok besar itu sentiasa ada. tapi untuk kamu, bukankah ada pintu kecil di hujung tembok itu. malahan tidak berkunci. sengaja saya tidak kuncikan supaya senang untuk kamu masuk. kamu tak perlu melompat tinggi-tinggi dear..
ahh.. rindunya pada kamu saat taip entri ini… huhuhu..

Monday, December 03, 2007

dia, davidoff

dia
apa... kerja-kerja membaiki sinki bilik air yang tersumbat itu satu kerja yang terlalu rumit sehinggakan.. dia lansung tidak percaya yang seorang perempuan boleh menanganinya tanpa bantuan orang lain..

davidoff
bau davidoff cool water for women ini sedikit tidak selesa, terganggu dan penuh dengan perasaan yang menyesakkan.. lemas!!