Friday, October 26, 2007

(),,()
( 'o' )
(,) (,)

Thursday, October 25, 2007

lapan jam

lapan jam itu umpama terlalu singkat untuk saya menyiapkan semuanya
lapan jam itu juga buat saya 'hilang'
saya rasakan umpama saya semakin ditekan-tekan masuk ke dalam bumi

doakan saya ketemu batu-batu berlian di bawah ini nanti.. paling tidak pun, bijih timah

oh ya.. hari ini saya pakai pink. (read: ini hanya ayat penyata)

Tuesday, October 23, 2007

Haagen-Dazs!!

saya mula kenal Haagen-Dazs tahun 2000.
antara teman yang setia dengan saya hingga sekarang
untuk hampir tujuh tahun ini, rasanya tak pernah berubah
masih tetap buat saya tersenyum walaupun hati saya tercalar dan luka-luka parah
masih tetap buat saya tertawa meskipun di mata saya bertakung air jernih
masih tetap buat saya nampak pelangi meskipun waktu itu hujan ribut

tapi Haagen-Dazs sabtu lepas..
bukan saja buat saya saya tersenyum
bukan saja buat saya tertawa
bukan saja buat saya nampak pelangi

Haagen-Dazs sebtu lepas..
lebih dari itu

rasanya sedikit berubah.. tapi lebih sedap!!!
bukan kerana 'newly improved recipe '
tapi kerana atmosfera waktu itu

atmosfera??
hmm.. tak mengapa..

sebenarnya..
saya cuma ingin nyatakan
Haagen-Dazs sabtu lepas adalah yang paling sedap pernah saya makan
itu saja!!

Friday, October 19, 2007

memilih dan menurut

keliru...

antara tahap keyakinan diri yang tinggi atau tahap kesedaran diri yang tinggi

mana satu yang harus saya turuti

Wednesday, October 17, 2007

saya jumpa dia!!

port makan tengahari saya masih belum dibuka. maka, saya terpaksa ke ampang park untuk memenuhi tuntutan salah satu organ badan saya yang sejak pagi tadi bernyanyi nyanyi riang. cuaca panas. saya sudah mula merencana untuk mendapatkan soya sejuk dengan ais yang banyak. ampang park juga seumpama berpakat dengan kafe di wisma time. banyak yang tidak dibuka. lama betul mereka bercuti. atau saya yang terlalu awal masuk kerja? hmm.. dari KFC, bertukar ke kedai mamak, kemudian ke McD dan akhirnya tempat makan kami di Hainan café. tak banyak pilihan. saya hanya memesan nasi lemak ayam dan soya ais. sedikit hampa. sambal nasi lemak hanya satu sudu makan. lansung tidak cukup andai mahu digandingkan dengan semangkuk penuh nasi lemak. gandingan yang tidak sempurna. soya pula.. terlalu cair. kamu pernah mengisi air kosong dalam gelas kosong yang sebelumnya berisi air soya? yer.. begitulah air soya saya. cair.
hmm.. apa kaitan cerita saya dengan semua ini?.. sebentar lagi.. sabar..
saya bertiga. salah seorangnya senior otai di dalam finance department. dia yang pertama memilih tempat. sebuah meja untuk empat orang. lokasi di kaki lima kedai. selalunya ini ialah port untuk para perokok. memandangkan cuaca panas, saya mengikut saja. di luar juga ada kipas. juga ada angin. lebih selesa saya kira. nasi lemak sampai. chup!! soya saya sampai dulu. kemudian diikuti dengan nasi lemak. seperti yang saya katakan tadi, saya sedikit tidak puas hati dengan nasi lemak dan air soya tapi pesan bonda, tak baik merungut di hadapan rezeki. maka saya diamkan dan mula menyuap. sambil mendengar cerita kakak otai tentang rumah terbuka AF (read: dia peminat tegar AF)

tiba-tiba entah tarikan magnetik jenis apa yang menarik saya untuk mengangkat muka dan memandang jalan di hadapan. perkara pertama yang saya nampak.. ialah.. dia. hmm.. betul. dia. memang dia. saya memang cam dia. mana mungkin saya lupa lelaki ini. memandangkan saya duduk bertentangan dengan jalan maka saya dapat lihat dia dengan jelas. saya kurang pasti samada masa berjalan atau tidak. tapi saya seperti freeze untuk seketika. saya asyik memandang dia. kebetulan, lampu isyarat merah. maka saya punya waktu yang lebih untuk freeze. dan dia.. dia?? hmm.. dia juga memandang. saya. seumpamanya waktu itu dia juga freeze. memandangkan dia di tempat duduk penumpang maka itu bonus untuk dia. boleh freeze tanpa perlu memikirkan tentang warna lampu isyarat di hadapan, saya kira. yer.. waktu itu.. kami sama-sama freeze. sama-sama memandang. saya rasa seperti ada muzik latar lagu Hanya Memuji sedang berkumandang waktu itu. hinggalah tiba-tiba bunyi hon dari sebuah kereta menjadi magnet kedua saya dan memaksa saya mengalih pandangan saya dan mencari arah bunyi tersebut. arrghhh!!! kacau betul. kebetulan lampu hijau. saya mula kembali ke alam nyata. tiada lagi background music. memandang dia sekali lagi. yer.. dia masih memandang. senyum. dia juga senyum. dan sedikit mengangguk. saya biarkan Honda City hitam itu berlalu melepasi saya. credit kepada driver lelaki di sebelahnya kerana memandu perlahan. maka, pandangan itu bukan hilang bagai direntap tapi ditarik perlahan-lahan. saya kembali pada nasi lemak dan soya. tapi kini.. saya sudah tidak kisah pada sambal dua sudu dan soya cair itu. saya habiskan semuanya diiringi senyuman manis sambil teringatkan dia.

dia. yang dulunya pernah saya admire sepenuh hati. admire pada suaranya yang sedikit kasar. admire pada padanan kemeja dan necktie nya setiap hari. admire pada senyuman kecilnya setiap kali saya dan dia bertembung. admire pada cara dia mengawal setiap patah pertuturannya samada secara live, di telefon mahupun dalam email. admire pada cara dia bekerja untuk mendapatkan keputusan yang memuaskan hati kedua-dua bos iaitu bos saya dan bos dia. admire pada cara dia menegur kesalahan staff-staff lain. admire pada cara dia berdebat dengan saya. meskipun tegas tapi dia masih mampu tersenyum. admire pada imbangan dia pada kehidupan sosial dan kerja-kerja pejabatnya. yer.. saya betul-betul admire dia. hinggakan waktu itu, teman-teman rapat saya menggelarnya Marcel. sempena nama penyanyi lagu Hanya Memuji. tapi ini hanya antara saya dan mereka.

ahhh.. itu masa dahulu. suatu masa dahulu. lama-kelamaan, admire saya mencapai tarikh expirednya. apatah lagi bila saya tak perlu lagi bekerjasama dengan dia lantaran agreement sudah terbuku dalam hitam putih dan bos kami sudah mencapai kata putus yang jitu. lama-kelamaan, admire saya pada dia hilang. sama seperti hilangnya waktu-waktu yang perlu saya peruntukan untuk setiap discussion dengan dia. aura dia mula pupus. waktu itu, baru saya tahu.. yang dia juga admire pada saya. arghh!! lambat. cuma saya kurang pasti samada dia tahu atau tidak yang saya juga pernah admire bangat sama dia.

tak mengapa.. cukup zaman dulu saja saya admire pada lelaki kacak ini. sebab… sekarang.. saya rasa… saya dah ter’admire’ pada seorang jejaka COMEL!!!! erk.. correction: bukan rasa. tapi yakin. hihihi..

Wednesday, October 10, 2007

entri khas syawal

esok saya mula cuti. hingga selasa. maka tiada entri sehingga waktu itu.
untuk kamu semua.. Selamat Hari Raya yer
tapi sebelum itu.. selamat menjalani hari-hari terakhir di bulan Ramadhan
maaf andai ada salah silap terutamanya dalam entri-entri blog ini mahupun di luar daripada dunia blog ini yang menyinggung kamu semua.
jumpa lagi..
saya mula kerja 17 October 2007. seminggu dari sekarang.
kepada kamu yang sudi menghantar e-card hari raya..
kepada kamu yang sudi menghantar sms hari raya..
kepada kamu yang sudi menghantar kad hari raya..
kepada kamu yang sudi menelefon untuk mengucapkan selamat hari raya..
kepada kamu yang masih sudi memberikan saya duit raya..
kepada kamu yang sudi menghantar emel..
terima kasih banyak-banyak. saya takkan lupa usaha baik kamu ini.
info terkini: baju raya saya tahun ini warna merah. (read: saya pun masih kurang percaya dengan pemilihan warna ini)

jawab tag miss_tree!!

5 MAKANAN YANG SAYA RASA NAK MAKAN SEKARANG JUGAK
sup ayam
sup ikan bulat2 (isi ikan tenggiri )
tomyam
mihun kungfu kedai sarang burung (kedai ni x de nama sebenarnya. tapi tokey kedai ni suka gantung sarang burung bnyk2 kat kedai dia)
eskrim Tropicana (ala.. yang luar tu perisa lime n kat dalam tu vanilla) semalam beli but lupa nak makan

5 MAKANAN YANG SAYA NAK MAKAN UNTUK SARAPAN
nasi goreng bonda
roti bakar sapu garlic butter
susu perisa pisang
bubur ayam mcD
twiggies coklat yang disapu dengan eskrim vanilla

5 MAKANAN YANG SAYA AKAN BELI UNTUK BUKA PUASA HARI NI
ayam panggang
kerabu mangga
pudding roti bakar
air peel fresh
coklat smarties

sekian, terima kasih

Friday, October 05, 2007

ruang waktu yang suntuk

saya punya kurang masa untuk menulis panjang lebar di sini. hanya ucapan ringkas untuk dia. walaupun masih terlalu awal, tapi tak salah kan andai saya menghargai kehadiran dia.

"selamat datang sayang.. semoga kamu gembira di sana. jumpa kamu tujuh bulan dari sekarang. pesan sama bonda kamu supaya jaga kamu sebaik mungkin yer.. kamu ini.. awal-awal lagi sudah buat saya senyum sepanjang hari.."

ps/ janji saya: tuan punya quote dibawah itu ialah nik aziz nik mat. menteri besar kelantan.

Thursday, October 04, 2007

qUoTe and quOtE

"only women who are not pretty should be employed by the state government, as these women would not be able to get rich husbands who can suport them financially"

next entry saya bagitahu siapa tuan punya quote ini. tapi sekarang.. biarlah dulu

Monday, October 01, 2007

perkara-perkara yang gembira

pagi ini hujan. saya suka. maka sebab itu saya tak perlukan baju hujan atau payung. ( itu sebabnya saya gagal dalam quiz yang mana salah satu soalannya menyuruh saya memilih antara payung dan baju hujan) dan keputusan quiz tersebut: urgh.. terlalu kejam untuk saya utarakan. tapi saya lebih suka keputusan tak rasmi seorang teman. “u bukan tak normal.. u nakal sikit jer” hmm, sekurang-kurangnya label nakal itu lebih baik daripada di label sebagai abnormal bukan?

saya sudah ada sepasang baju raya yang cantik. hehe.. kredit untuk tuan puteri andes serta tuan puteri mielia yang sudi turun kl dan menjadi sebahagian daripada makhluk-makhluk kecil yang saling bersesak-sesak di SOGO semalam. dan juga.. harap maaf kerana jalan short cut saya telah memaksa kamu untuk melangkah pagar. alah.. pagar rendah saja. anggap saja senaman tulang kaki. boleh?

sudah dua hari haiqal ditumpangkan di rumah saya. kata kakak saya : masuk asrama. seperti biasa, perangai makin nakal, mulut makin becok. sebentar tadi, dia baru saja menelefon saya mengadu astro di rumah rosak. hahaha.. sayang, astro itu bukan rosak. hanya bertukar nombor siaran. cuma masalahnya, bila nombor siaran bertukar, akses haiqal kepada siaran-siaran kegemarannya terhalang kerana dia hanya menghafal koordinasi butang-butang remote control tersebut. tapi bagus juga.. lepas ini remote control pasti milik saya. sepenuhnya. tanpa sebarang pergaduhan yang comel.

lagu yang pernah membuatkan saya demam.. tiba-tiba hilang dalam folder lagu-lagu saya. entah bila saya ter’delete’ saya pun tidak pasti. untuk separuh hari saya rasa ingin demam lagi. tapi kemudiannya kuman-kuman demam saya mati. kerana saya sudah jumpa penggantinya. lagu yang sama tapi kali ini versi live. lagi best!!!

sudah jam empat petang. lagi setengah jam untuk pulang. hehe.. ini perkara gembira bagi saya setiap hari bekerja. jalan jam atau tidak, itu lain ceritera. yang penting, saya bisa swap id card saya dan berjalan keluar dari bangunan ini sambil mengucapkan babai kepada guard yang setia tersenyum pada sesiapa sahaja yang lalu dihadapannya tanpa rasa takut-takut andai terserempak dengan bos saya. hehe..