Tuesday, December 04, 2007

untuk bintang hati dan andes

untuk bintang hati,
sepadan dengan tajuk entri kamu, saya juga terharu dengan entri kamu itu. dan
terima kasih kerana gigih membaca semua entri saya untuk tahun 2007. terima kasih kerana sudi menitipkan komen di hampir setiap entri yang kamu baca (sememangnya ini seperti nyawa setiap entri) dan terima kasih juga di atas masa tiga jam lebih yang kamu peruntukkan untuk membacanya (kamu ada rasa skit pinggang tak lepas tu? hihihi) sepertinya, ucapan terima kasih saja tidak cukup untuk saya gambarkan tentang apa yang saya ingin luahkan pada kamu saat ini. tapi, saya betul-betul berterima kasih dengan apa yang kamu ceritakan disitu.

kamu juga punya blog bukan? maka kamu juga sudah merasa bukan kepuasan bercerita di sini. lansung tiada sesiapa yang menyampuk. lansung tiada siapa yang mencemuh (kalau ada pun, bukannya kita tahu kan?) bak kata miss_tree, kamu pasti ketagih nanti. hehe.. tak usah risau pada sesiapa yang bosan membacanya kerana andai dia bosan, persilakan saja dia keluar dari situ. tak usah bimbang atau takut-takut ada yang mengantuk membaca cerita kamu kerana kalau dia mengantuk, pesan padanya sila tidur dahulu dan sila sambung baca bila bangun nanti. dan seandainya ada pula yang mengutuk-ngutuk tentang penulisan kamu, tunjukkan saja pada dia butang close itu. hey, ini kan tempat kita. maka kita punya sepenuh kuasa untuk menentukan pentadbirannya. samada secara kuku besi ataupun penuh diplomasi.

kadangkala, kita menulis bukan untuk orang lain. kita bukan menulis untuk orang-orang di sekeliling kita (walaupun kadangkala topik entri kita berkaitan dengan mereka) kita menulis untuk diri kita. kita menulis untuk melahirkan apa yang kita rasa. kita menulis untuk menzahirkan apa yang terpendam di dalam. kita menulis untuk berkongsi apa yang kita tahu. kita bercerita disini tentang kisah-kisah gembira kita. kita merintih disini bila kita disakiti. disini ada pengakuan tentang rasa bersalah kita pada sesuatu. di sini wujud penghargaan pada segala pengorbanan serta pujian walaupun ia hanyalah sebaris ayat.
bintang hati..
saya juga seronok kenal kamu di ‘sini’. saya juga masih belajar sebenarnya. belajar tentang struktur muka bumi dunia ini yang sering saja berubah-ubah. perlu sering agar langkah saya nanti tak tersandung dan saya tidak sesat. selamat datang untuk kamu.


untuk andes..
kadang-kadang bila waktu terbabas, kita makin tenggelam dalam dunia sendiri. kita mula diikat dengan komitmen-komitmen orang-orang dewasa. kerja. rakan-rakan. cinta. keluarga. saya bukan katakan tentang kamu, shani atau mielia sahaja. saya juga begitu. dan bila sesekali bertemu, waktu itu saya kira komitmen-komitmen yang terikat kuat itu seakan terungkai. kita seakan-akan kembali ke zaman riang ria kita. dan rasa riang itu.. kadang-kadang teroverload. hehe.. ah, tak mengapa. bukan selalu kan? maka saya kira, untuk saya bercerita tentang kisah sedih saya.. oh tidak.. itu bukan masa yang sesuai. lansung tidak sesuai. masakan waktu kita enak-enak menyuap banana split dan saling bertukar pinggan berisi spagethi, sandwich dan sizzling mee saya membuka cerita tentang permasalahan saya. tidak seronok bukan bercerita tentang kisah-kisah kesedihan waktu itu. saya sendiri merasakan aktiviti itu tidak menjana hormon-hormon riang saya, lagipun, waktu jumpa kalian ialah waktu untuk saya berseronok dan bergelak ketawa. malah saya telah sangkutkan rasa segala rasa sedih, rasa tertekan, rasa tidak puas hati saya di kepala katil saat mahu keluar jumpa kalian.
so, aan dear..
menjawab komen kamu itu.. bukan saya tak mahu bercerita. dan bukan juga saya mahu menyembunyikan apa yang saya rasa. tapi kadang-kadang masa nya tak sesuai. saya bukan nya meletakkan kamu di belakang. cuma saya tak mahu mendepankan kamu dengan masalah-masalah remeh saya. kamu jangan risau, segala cerita yang hebat-hebat pasti akan saya kongsi bersama kamu. cerita-cerita yang kamu tertinggal.. itu hanya cebisan-cebisan kecil kisah-kisah klasik.
sejujurnya, tembok besar itu sentiasa ada. tapi untuk kamu, bukankah ada pintu kecil di hujung tembok itu. malahan tidak berkunci. sengaja saya tidak kuncikan supaya senang untuk kamu masuk. kamu tak perlu melompat tinggi-tinggi dear..
ahh.. rindunya pada kamu saat taip entri ini… huhuhu..

10 comments:

fonx said...

"penulis tidak mencari pembaca,tetapi pembaca yang akan mencari penulis"

Teruskan menulis kerana satu hari saya ingin masuk ke dalam dunia riang kamu..kalau boleh..;)

rena said...

fonx..
terima kasih.
seperti yang lain, kamu juga sering dialu-alukan ke dunia riang saya.

mana mungkin saya menghalang kerana kamu juga sebahagian daripada keriangan itu. ;)

bintang hati said...

cik rena..
TERIMA KASIH..SAYA persembahkan puluhan..ratusan..ribuan..jutaan..puluhjuta..ratusjuta..dan seangkatan dgn nya...TERIMA KASIH..

emm...sekali lagi TERIMA KASIH utk kesekian kalinya...huhuhu...

chot said...

tahap penulisan dan bacaan aku belum smpai tahap seperti kamu..kamu..kamu..

alan zed said...

untuk alanzed, takde ke? hehe.

rena said...

bintang hati..
sama-sama. terima kasih kembali untuk kamu.
hehehe.. kita ini, tak habis-habis saling berterima kasih kan?

chot..
chot, kamu ini ada ada saja. bila nak snap gambar bangunan wisma time? hehehe..

alanzed..
hehehe.. kamu mahu saya tulis apa untuk kamu?

Aan Andes said...

Rena busuk, i'm oke la. I mean, I dont have hard feeling for anything. Sayang u lagi byk compared to..utk kecik hati or what :P

Anyway, i've been thinking of asking bout the teater. Jadi tgk tak? Uwaaaaa so sowiee la sbb cancel. Arghh kenot tulis byk2 kat sini, nnt org tahu :P

Nnt kita spam mail ok.

Azhar Ahmad said...

Owhhh, begitu... Konsep kamu sama seperti saya.... Tulis untuk diri sendir... Hummmm.. Sukalah entri ni...

rena said...

azhar..
sama yer?
suka jugak lah
hihihi

rena said...

aan..
hahaha.. sorry tertinggal nk reply komen u

ooo.. bartu nk thinking2 yer..
x per, nanti em email u k

take care dear.. jgn lupa exercise.
hahaha