Tuesday, April 24, 2007

ini untuk DANI

dani..
kenapa lari? merajuk? bosan? atau marah pada dia? patutnya kamu sabar banyak-banyak. memang itu perangai dia. masakan kamu tidak biasa dengan dia?

itu cara dia menyatakan yang dia menyukai kamu.
itu cara dia melahirkan perasaan yang dia senang dengan kehadiran kamu.
itu cara dia mengekspresikan keriangan hati dia bila melihat kamu.
tak kan itupun kamu tidak faham?

cuba kamu ingat kembali, nama siapa yang sering dia sebut saban hari?
Dani bukan?

kamu lupa dia yang selalu menjaga makan minum kamu?
hatta kalau di kedai, dia yang terlalu teliti dalam membeli makanan untuk kamu.

kamu pun satu..
lansung tidak melawan. suka sangat memendam. akhirnya, bila tidak tahan mulalah lari.

kan elok kalau berbincang. terangkan pada dia apa yang kamu tidak suka diperlakukan begitu.

dani.. dani.. kamu ini cepat sangat melatah.

tapi, saya memuji cara kamu melarikan diri. usaha kamu melepaskan diri itu sememangnya wajar mendapat 4 bintang. kamu memang bijak dani!!

saya tahu.. kamu tak kan baca entri ini. panggilan telefon saya pun mustahil akan dijawab. pesanan sms apatah lagi. saya hanya berharap orang lain yang akan membaca entri dan menyampaikannya kepada kamu.

dani..
semoga kamu selamat dan bahagia. tak kira di mana kamu sekarang.
tapi, andai kamu rindukan dia.. pulang saja. dia juga rindu..

read:
‘dani’ itu kucing kakak saya. dibeli dari seorang kawan yang mengidap asma. kacukan kucing parsi dan kucing biasa.

‘dia’ itu anak saudara saya, haiqal yang berumur 5 tahun. teramat nakal dengan dani. suka benar dia manarik-narik ekor dani, mengepit telinga dani dengan pengapit kain, menyelimutkan dani dengan selimut dan menindan bantal-bantal di atasnya, mengangkut dan memunggah dani ke mana saja dia pergi.


dani lari ikut pintu hadapan. percubaan yang betul-betul berani. usahanya melompat berkali-kali dan menekan kunci sliding door rumah kakak saya akhirnya membuahkan hasil.

waktu menulis entri ini, saya terbayang-bayang aksi dani yang sedang catwalk di kawasan perumahan sambil bersiul-siul riang kerana terlepas dari haiqal. ala-ala dalam cerita kartun yang sering sya tonton waktu hujung minggu.

8 comments:

nawal said...

takkan haiqal saja yang rindukan Dani? kamu?

malu la tu nak ngaku..
hahaha..

d.yan said...

'dani'.. engkau mngkin mncari haryani ' yg tlah lama jtuh hati dgn saifudin ( laks.sunan )

Cunny Funt said...

This is for Dani:

California rest in peace
Simultaneous release
California show your teeth
She's my priestess, I'm your priest
Yeah, yeah

rena said...

nawal:
yer.. yer.. aku juga rindu dani.

d.yan:
dalam novel, dani hilang sewaktu tsunami.. hmm..

cunny funt:
hehe.. saya juga suka lagu ini

Kamarul said...

dani.. sedap nama kucing kamu. hehe..

rena said...

kamarul, terima kasih.
nant kalau saya ada hamster, saya namakan ia marul yer...

Azhar Ahmad said...

Cheh rugi jer teremosi pagi2 nihhhh....

rena said...

jangan salahkan saya azhar..
tapi semua orang emo bila dani hilang..