Tuesday, November 28, 2006

28 nov 06

hari ini saya mulakan dengan segelas hot chocolate classic dari starbucks. seorang teman menegur. “grand sekali breakfast hari ini” saya hanya tersenyum. i’m just giving a treat for myself. saya sudah lupa bila kali terakhir saya menerima treat sebegini. tapi hot chocolate ini sememangnya sedap. amat sesuai sekali sbg treat.

bulan hadapan saya bakal mencecah 24 tahun. pun begitu, sekarang ini pun andai sesiapa bertanyakan usia saya, saya menjawab 24 tahun. walaupun andai dikira bulan dan hari, ia masih belum cukup. masih lagi 23 tahun. hari ini, umur saya 23 tahun 11 bulan 11 hari.

apa bezanya berumur 23 tahun dengan 24 tahun? tua? matang? bagi saya tiada beza yang besar. itu hanyalah satu angka. satu angka kecil yang menginjak ke angka yang lebih besar. perihal semakin tua, itu tak perlu tnggu tahun. saban hari kita menginjak ke hari tua. setiap helaan nafas kita menjurus ke arahnya. semakin matang.. ini bukan pelajaran satu hari. mematangkan diri itu memakan masa yang lama. seiring dengan usia.

bagi saya, apa yang lebih penting ialah pengisian dalm diri selama 23 atau 24 tahun itu. tanya pada diri, sebanyak mana ilmu sudah dipelajari? cukupkah dengan ilmu2 yang ada sekarang? atau perlu ditambah lagi? apa yang sudah diperolehi sepanjang waktu ini? berbaloikah semua itu? apa yang perlu dan harus dimiliki lagi? bagaimana untuk memiliki? dan juga tentang diri. cukup sempurnakah diri? saya akui, tiada manusia yang sempurna. tapi andai kita tahu apa kurangnya, apa yang hilangnya mengapa tidak berusaha sedikit untuk mencarinya. berusaha untuk menjadi yang lebih baik. itu bagus bukan?

masih lagi terfikir untuk memotong pendek rambut. tapi seketika saya sayang. saya baru sahaja memotongnya. sebelum puasa. awalnya panjang sudah menghampiri paras pinggang, saya potong sehingga tinggal paras bahu sahaja. dan andai saya mahu memotongnya lagi. hmm.. mesti makin pendek. dulu saya tidak kisah. kerana waktu itu rambut saya sedikit rosak. kering dan kasar. kini sudah lebih baik. berkat syampoo dan conditioner loreal beserta serum st ives. tapi saya sudah merindui saat-saat berambut pendek dulu. dan saya sudah mula mencemburui gadis-gadis berambut pendek yang saya temui di dalam tren saban hari. ah, potong saja pendek. lambat laun ia panjang juga.

23november lepas.. hari lahir seorang rakan. yang ke 24. Selamat Hari Lahir untuk kamu Nad. semoga kamu beroleh kesenangan dan keberkatan dariNya sepanjang masa.

No comments: