Monday, September 25, 2006

fasa cinta

fasa pertama:
perkenalan pada awalnya hanyalah biasa2. sekadar bertukar tukar cerita tentang diri masing2. tentang kerja. tentang study. tentang minat. serba sedikit tentang keluarga. saat ini agak menyeronokkan. bertemu dengan sesuatu yang baru. umpama kanak2 dengan mainan baru, semestinya setiap masa dibelek dan dikelek. seronok menambah kenalan. seronok juga berkongsi cerita. tapi, dalam hati.. dia masih orang luar. hanya kawan.

fasa kedua:
hubungan makin rapat. boleh dikatakan setiap hari berutusan. bertanya itu. bertanya ini. makin mesra. bangun2 saja sudah mendapat ucapan selamat pagi. ingin saja melelapkan mata, dapat pula ucapan selamat malam. pendek kata, tiada hari tanpa dia. saat ini, sudah sedikit terbuka membicarakan tentang relationship. kisah cinta dulu yang putus dulu. kisah sayang yang terhalang. tapi masih ada tabirnya. dia kawan rapat..

fasa ketiga:
ini fasa yang saya suka. hati sering saja berbunga. mana tidaknya, kata yang diucap kini bukan saja bermain di telinga dan minda, malah juga di jiwa. sudah pandai mengucap rindu. sudah pandai membilang sayang. pantang sakit, risaunya membukit. apa saja cerita, pasti dikongsi. saya betul2 sukakan fasa ini. situasi anda single. tapi anda tahu, tak lama lagi anda tak kan single. (andai semuanya berjalan lancar) setiap sms pasti ada senyuman. senyum. senyum dan senyum... dia teman istimewa..

fasa keempat:
hmm.. ini sudah masuk soal hati. soal kasih. soal sayang. semua dirangkum menjadi soal cinta. kadang2 semua ini tak terluah secara tersurat. tapi semua yang dilakukan ada erti tersirat. saling memahami. saling mengerti. namun tiada butir bicara.
ada juga yang sudah tersurat. umpama terciptanya sebuah perjanjian. fasa ini indah. tapi, saya tetap sukakan fasa sebelumnya.
dalam fasa ini, semua pintu akan terbuka. diulangi : semua. segala macam perkara akan mendatang. yang gembira, yang suka, yang terindah. tak lupa juga yang sedih, yang benci, yang terburuk.
fasa ini adalah fasa yang paling genting. bagaikan di medan perang. andai bisa mengharung segala halangan, fasa ini akan berterusan di sini. dia segala-galanya..

tp, andainya gagal.. fasa pertama akan berulang kembali. melengkapi circle of love.

No comments: