Thursday, September 28, 2006

3 tahun puasa

saya teringat saat berpuasa di universiti dulu.. kadang2 memenatkan.. tapi, ada juga yang menyeronokkan.

tahun pertama..
tahun pertama puasa dia sana, kebetulan
kelas paling lewat jam 5 petang. pukul enam ke kafe, membeli nasi dan juga
juadah. berbuka bersama teman rapat saya, liza (kini mengajar di Sarawak). lepas
itu, naik ke bilik. waktu itu, ajk kerohanian desasiswa mengadakan solat terawih
di dewan desasiswa. saya turut serta. seronok berjemaah beramai2. lagipun, dewan
itu dekat amat dengan bangunan asrama saya. tamat saja solat, kembali ke bilik.
makan apa yang ada bersama teman sebilik lalu study (ini saja kerja student)
pukul 12, turun balik. kali ini untuk membeli makanan sahur. kadang2 lansung di
bawah sampai pukul 3 pagi. study di kafe, berborak, bercerita. dan saya masih
ingat, waktu pulang raya saya terpaksa berbuka puasa di atas bas. tapi, pulang2
saja ke rumah bonda sudah menyedia juadah enak untuk saya. ok, itu cerita puasa
tahun pertama.

tahun kedua..
waktu ini kami sedikit sibuk. ditambah pula
dengan lecturers yang bukan islam.. yang kurang memahami akan anak2 muridnya
yang beragama islam. rakan2 bukan islam lain cukup memahami. seringkali
menawarkan gula2 tatkala azan berkumandang sedangkan kami masih lagi ditahan
oleh lecturer. waktu itu saya mempunyai kelas jam 6pm -7pm. tamat saja kelas,
tiada pilihan lain.. bersama2 dgn rakan sekuliah (saya hanya berempat saja
perempuan melayu dalm kelas tersebut) kami ke kedai mamak, berbuka puasa disitu.
bersama2 beg dan nota kuliah. lepas makan baru pulang ke bilik. waktu sahur,
masih seperti tahun lepas.. cuma nakal saya sedikit kurang. selepas beli makanan
terus saja naik ke bilik. tiada lagi merewang rewang. balik raya kali ini, bas
berhenti di hentian duta (sebelum ini bas berhenti di hentian pudu) bersusah
pula ayahanda dan angah menjemput saya. tahun ini juga, kepulangan raya saya
hanya sehari sebelum raya. ini semua gara2 seorang lecturer yang tetap dengan
pendiriannya untuk menjalankan ujian di hari2 terakhir ramadhan. terpaksa juga
saya bertahan dari balik awal. (read: lecturer itu seorang islam.
hmmm…)

tahun ketiga..
tahun yang penuh dengan beban kerja.
sebenarnya, bulan puasa ini jatuh pada waktu saya cuti semester. tapi, lantaran
ingin menyiapkan fasa pertama final year project dengan seberapa segera, saya
tidak pulang. tapi ramai sebenarnya yang tidak pulang. kami berkampung di
desasiswa Gemilang. sama2 berkampung dengan pelajar2 jarak jauh. pelajar2 yang
jarak umurnya juga jauh dari kami. saya masih ingat dialog seorang kakak ‘jarak
jauh’ ketika di masjid. waktu itu kami sedang berehat rehat menunggu masuknya
waktu asar. tiba2 “alamak.. aku lupa bawak gambar laki aku”
saya hanya
tersenyum dari jauh.. tapi puasa waktu itu saya rasa kami (kawan2 yang sama2
tidak pulang ke kampung) semakin akrab. sama2 berbuka puasa di masjid.
berterawikh. dan kemudiannya sama2 menuju ke bangunan school. berkampung di situ
selama beberapa jam. kadang2 sehingga waktu sahur. selepas sahur baru pulang.
kadang2 kepulangan kami diiringi dengan azan subuh. saya amat rindu kalian..
teramat!!

No comments: