Tuesday, June 13, 2006

kisah semalam dan pagi hari ini

semalam..
mood saya.. entah kemana perginya.. sedari tadi.. saya hanya berteleku.. lansung tiada apa yang terhasil.. bosannyer sebegini.. tapi saya kurang upaya untuk mengubahnya.. saya perlukan sesuatu.. yang bisa menjana tenaga kerja saya.. tapi apa??.. urrghhh.. saya rasa umpama.. nikmat sibuk itu ditarik balik.. dan kini saya dianugerahkan nikmat bersenang lenang.. namun.. saya pula yang tak tahu apakah cara terbaik untuk mengecapinya.. besarnya ujian Tuhan.. hinggakan dalam waktu terluang pun masih ada ujiannya..
minggu lepas, hari hari saya di penuhi dengan kelas.. walaupun hanya untuk sesi pagi sahaja, saya tidak punya banyak waktu pd petangnya.. lantas, saya kurang merungut sepertimana hari ini.. aduhai..
semalam.. umpama banyak perkara perkara yang saya senaraikan untuk di buta hari ini. tapi, sudahnya.. semuanya siap dalm masa 2 jam..

hari ini...
sedikit bersemangat.. mug finding nemo saya telah dua kali di isi kopi. sedap betul kopi ini. (kopi free) baru selesai menyemak emel.. seketika saya kagum.. membaca emel dari seorang rakan.. tentang bagaimana kanak2 palestin bersungguh-sungguh dalam menuntut ilmu.. walau ditahan oleh tentera untuk sampai ke sekolah.. mereka mengadakan kelas di tepi jalan.. diulangi: di tepi jalan.. tiada kerusi. tiada meja. tiada papan hitam. alangkah daif nya mareka. saya pasti, ramai malaikat yang turut sama menyertai majlis ilmu itu. yang meniupkan semangat supaya mereka tidak hilang minat. yang menyokong tulang2 mereka supaya tidak lenguh. yang berdoa kepada Allah semoga mereka ini dirahmati dan diberkati..
apa terjadi dengan kita??
saya bukan mahu mengata orang lain.. saya juga sering kali alpa.. kelas yang lengkap dengan penghawa dingin.. meja besar.. kerusi besar... tapi.. masih lagi boleh memilih untuk memonteng.. sengaja tidak menghadiri kelas.. betapa tidak bersyukurnya saya dahulu.. walaupun bukan selalu.. tapi, tetap pernah dilakukan..

manusia.. lumrahnya pelupa..
lupa untuk berterima kasih.. lupa untuk menghargai.. lupa untuk mensyukuri..

No comments: